Här råkar de ut – för sin egen kritik

Dagens Media kritiserar Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet – för att de använt samma bild.
Men de använder själva nästan samma foto.

Scrollar facebook för första gången på väldigt länge. Dagens Media länkar till sin egen artikel om problematiken med att tidningar använder sig av bildbyråer.
Utgångspunkten för artikeln är att Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter använt samma byrå för bevakningen av premiären i Dam-EM i fotboll i går. Och de har dessutom använt samma bild. På fronten.

För den icke särskilt insatte: Det är inte bra.
NA publicerade i vintras samma bild på ettan (fronten) som inuti tidningen. Det resulterade i en upprörd fotograf, och gjorde att redaktionen skärpte sina rutiner för att något liknande inte skulle hända igen.

Nu handlar det specifika fallet om två vitt olika tidningar. Men, de konkurrerar med varandra. Och om de nu konkurrerar med varandra vill de kunna erbjuda läsaren ett unikt innehåll. Vem vill köpa en tidning som har samma innehåll som alla andra?
 
En problemtatik, naturligtvis.
Ironiskt nog, när Dagens Media puffar för hur många som såg själva matchen använder de en nästan identisk bild som Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Skojigt, ironiskt och lite, lite klantigt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0