Recension: The Town

Det finns någonting inom mig som skriker "jag vill ha mer, mer!" när jag sett The Town. Men inte mer av en ganska slätstruken historia. Inte alls. Nej, ge mig mer regi av Ben Affleck.

Boston igen. Den här gången är det dock inte en vass roman av Dennis LeHane som  Ben Affleck hade att jobba med i sin större regidebut i och med filmen Gone Baby Gone som ligger i till grund för en filmiskt berättad historia. Nej den här gången får Affleck stå på egna ben. Och japp, det är Ben Affleck som var oerhört kass som skådespelare i Pearl Harbour men som nu delvis sadlat om till att bli regissör och som drar i filmens trådar och bestämmer dess takt. Men som tidigare skrivet bara delvis regissör. Det eftersom Affleck själv också spelar filmens huvudperson, den altmer tvivlande bankrånaren Doug MacRay.

MacRay är tillsammans med sitt gäng om fem kumpaner erfarna rånare. Men när MacRay efter ett mer lyckat rån mot en bank fattar känslor för den kvinnliga direktör de tvingat låsa upp kassaskåpet ställs tillvaron på sin spets. Är det värt att fortsätta leva för att klara dagen och ständigt klara den men utan att aldrig leva i rädsla för jagande FBI, är bilr också filmens övergripande handling.

Naturligtvis tycker Macrays kumpaner så, men som bekant är känslor aldrig lättstyrda.

Lättstyrd bör också filmen vara. Det är egentligen ett ganska tacksamt drama kryddat med lite hederlig pang-pang utan för mycket våld eller blod. Men här överraskar Affleck som regissör. För just som man tror att det ska bli sådär sentimentalt och långdraget, som personliga våndor på film ofta blir, höjs plötsligt tempot. Och precis när filmen håller på att övergå till vad man väntar sig ska vara ett actionfyllt klimax är vi nere på den känslosamma, reflekterande nivån igen. Och den här balansgången lyckas Affleck behålla genom hela filmen. Till det en hel del finurligheter så blir Ben Afflecks talang som regissör påtaglig. Fortsätter Affleck i den här stilen fast med svårare manus och tyngre funderingar kan Hollywood mycket väl ha en ny stundande stjärna på regissörshimlen.

Betyg: E E E