Recension: Psalm 21

Då och då dyker de upp, de svenska skräckfilmerna. Då och då för att de sällan når framgång. Psalm 21 är bara ännu ett bevis på att svensk skräckfilm aldrig kommer för att stanna.

Psalm 21 kretsar kring storstadsprästen Henrik Horneus (Jonas Malmsjö) grävande i sin fars död. I ett plötsligt infall 2 minuter efter att Henrik tagit emot beskedet om sin fars sitter han i bilen på väg till den lilla orten Borgarvattnet mitt i ingenstans där hans pappa också han tjänstgjorde som präst. När Henrik kör mitt ute i skogen tror sig köra på ett barn blir bilen stående utan att fungera igen. Turligt nog för Henrik så är det inte många kilometer till sitt mål. Där finner han också husrum hos en familj som visar sig hålla en del hemligheter om Henriks nu döde far. Hemligheter som är allt annat än gudstrogna.

Man ska inte helt utesluta att regissören Fredrik Hiller faktiskt då lyckas med konsstycket att få mig att rycka till. Få min puls att stiga och instinktivt slå fingrarna framför ögonen. För visst är det obehagligt när en hulkande mor plötsligt förvandlas till en demonliknande figur eller när ett uttryckslöst och stirrande barn mitt ute i den svenska granskogen gör detsamma. Men det är just de enda gångerna man faktiskt överväger om Sverige för en gångs skull kunnat utnyttja sitt allmänt kända vemod och kristna historia i någon slags lyckad kombination. Och de kommer dessutom i början av filmen.

Slutet blir egentligen bara konstigt. Till synes helt oförklarliga scener utspelar sig och pinsamt dåligt skådespeleri och manusförfattande når sitt klimax. Det kunde varit så mycket mer exorcism, djävulskt och helvetiskt över den här filmen. Inte alls bara några få rader om helvetet skrikna lite spontant då och då.

Förhoppningsvis var detta bara någon slags övning inför Hillers nästkommande skräck- och zombiefilm Zon 261. (Mer om Zon 261 kan ni läsa i det här inlägget). Den lär åtminstone vara bättre än Psalm 21. Det är nämligen svårt att göra en sådan dålig skräckfilm igen.

Betyg: E